مبارزه بیولوژیک با آفات در ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کرمانشاه

در سال گذشته در سطح ۲۳ هزار و ۷۶۵ هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی در بخش نخود گوجه فرنگی و ذرت انجام شد . در تمامی شهرستان‌هایی که دارای این سه محصول هستند کار صورت گرفت.

اکبری افزود: مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی به این معنا است که ما از موجودات  عوامل یا مواد مفید برای کنترل عوامل خسارت‌ استفاده کنیم. مثلا از زنبورهای شکارچی علیه آفات استفاده می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: چندین عامل وجود دارد که از آنها به عنوان آفت‌کش استفاده می‌کنیم. در کرمانشاه از زنبور هابروبراکون ( علیه کرم میوه‌خوار نخود، گوجه فرنگی و کرم‌های ساقه ذرت استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته از زنبور تریکوگراما علیه آفات انار هم استفاده کردیم . همچنین از کنه سورسکی علیه آفات گلخانه‌ها بهره گرفت . در حال حاضر روی اوریوس کار می‌کنیم که امکان استفاده از آن در استان فراهم شود.

کیومرث اکبری در خصوص قراردادهای تولید گفت: با پنج واحد تولیدکننده عوامل مفید قرارداد تولید بست. در تمامی مراحل تولید و نظارت بر کمیت و کیفیت حضور داشته‌ایم و خوشبختانه با بازخورد مثبت کشاورزان مواجه بوده‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: رضایت کشاورزان نسبت به سال‌های گذشته در حال افزایش است و برنامه داریم که برای سال زراعی آینده سطح حال حاضر را ارتقا دهیم. از طرفی از اعتبارات ملی، استانی و جهش تولید برای انجام این طرح استفاده کردیم‌.

۲۳میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح

وی اضافه کرد: مبلغی حدود ۲۳میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شد . برای هر زنبور یک هزار ریال پرداخت شد.

اکبری در خصوص مطالبه از کشاورزان گفت: انتظار ما از کشاورزان این است که علاوه بر داشتن همکاری لازم، از این روش‌ها به جای استفاده از سموم بهره گیرند، زیرا در این صورت محصول سالم تولید می‌شود، آسیبی به طبیعت وارد نمی‌شود، تبعات زیست‌محیطی نخواهد داشت و هزینه کم‌تری نسبت به مبارزه شیمیایی صرف می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار دیگر ما این است که کشاورزان در حفظ موجودات مفید رهاشده کوشا باشند، زیرا اگر به مدت چند سال سم‌پاشی صورت نگیرد، این موجودات در طبیعت باقی می‌مانند و در این صورت ممکن است دیگر نیازی به مبارزه بیولوژیک و شیمیایی نداشته باشیم.

اکبری در پایان گفت: برنامه ما برای سال زراعی جاری شامل بستن قرارداد تولید سودش (نگهداری باکتری در زمان طولانی) با یکی از استادیوم‌ها است که امکان تولید سوش اولیه برای ۳۰ هزار هکتار را فراهم می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *